”Det værste man kan gøre er at bruge sin sunde fornuft”
Har du spørgsmål til mine studier, kunne du tænke dig at høre mere om mine foredrag eller booke mig til et arrangement, er du meget velkommen til at kontakte mig her.
Du kan også ringe til mig på:
+45 23 38 65 51

Presseomtaler, radio/tv-medvirkener og artikler
Inspiration til foredragsemner
Digital transformation
Foredraget tager dig skridtet videre end flosklerne om ”disruption”, “forandringsparat”, ”innovation” og “agil” og sætter med hverdagsagtige eksempler fra velkendte danske virksomheder fokus på spørgsmål som: Hvordan gearer du din virksomhed til en ny digital virkelighed? Hvordan sikrer du dine medarbejderes kompetencer, så I står forandringsparate? Hvordan fastholder du en generation af unge attraktive medarbejdere, der skal motiveres på en anden måde?
Demokrati og digitalisering
En stor del af de unge interesserer sig tilsyneladende ikke for centrale institutioner i det danske demokrati og velfærdssamfund: De tilhører ikke noget politisk parti…de betragter a-kassen som en forsikring…og melder sig ud af fagforeninger så snart, de skal betale til fællesskabet og bidrage til solidariteten!!! Men er de asociale og udemokratiske? Foredraget giver dig en nuanceret forståelse af, hvordan en ny generation af borgere, medlemmer og vælgere, opfatter demokrati, samfund, fællesskab, nærvær og relationer.
Digitale indfødte på job
De er opvokset med en mobil i hånden og med at have vennerne samlet på de sociale medier. En ny generation er på vej ud på arbejdsmarkedet, og den giver deres ledere på arbejdspladserne nye udfordringer. For nu er arbejdet kun et swipe væk, og lederen bare en sms væk. Det er en generation af medarbejdere, som kræver, at du som leder er ”til tide” snarere end til stede som leder, for hvem MUS’er er meningsløse. Hvordan skal du tage imod de digitale indfødte som leder og kollega?
Unge og uddannelse
Hvordan skal uddannelsesinstitutionerne tage imod de digitale indfødte? Hvad er vigtigt i forhold til deres uddannelse og karriereplanlægning. Hvordan skal de motiveres og belønnes? Og hvad med fordybelsen og koncentration? Når du har deltaget i foredraget, er du forhåbentlig blevet klogere og bedre i stand til at træffe de rigtige beslutninger som lærer, forælder eller vejleder i dit møde med de unge. Du får en række konkrete forklaringer og input, som du kan tage med dig på arbejde i morgen.
Ledelse af digitale indfødte
Digitale indfødte er dem, der kom til verden samtidig med det moderne internet, der så dagens lys i 1994. Og som bogstaveligt talt har vokset sig store og stærke sammen med mobiltelefonen, der fra midten af 90’erne blev allemandseje. Hvordan skal du tage imod de digitale indfødte som leder og kollega? Hvordan bliver de motiveret, engageret, og hvordan skal de ledes? Hvad er vigtigt i forhold til deres karriereplanlægning. Få en inspirerende og øjenåbnende aha-oplevelse med masser af konkrete eksempler.
Hvem er de digitale indfødte?
Forstår du heller ikke din teenager? Hvorfor vil børn og unge hellere være på Snapchat og Insta end spille fodbold og lege i haven? Og hvad gør det ved deres læring, at hele verden via de sociale medier konstant prikker dem på skulderen? Hvem er disse digitale indfødte? Hvordan tænker de? Og hvad skal du tænke på, når du underviser dem, opdrager dem og er sammen med dem? Få nye perspektiver på samvær, normer og nærvær i en digital tidsalder baseret på 10 års studier af socialliv og samvær i en tid med nye medier.
Foredrag
Søren Schultz Hansen er selvstændig erhvervsforsker, ekstern lektor på CBS og forfatter med fokus på digital transformation og digitale indfødte. Han afholder hvert år op mod 100 foredrag om, hvordan digitaliseringen påvirker vores arbejds- og privatliv. Foredragene er velegnede som key-note til at kickstarte en konference, til at afslutte et årsmøde med nogle opkvikkende kig ud i fremtiden eller som inspiration for medarbejdere og ledere i forbindelse med et fagligt arrangement på din virksomhed. Alle foredrag er baseret på omfattende kvalitative studier de seneste ti år
”At tilbyde et-årige MUS-samtaler til en generation af digitale indfødte, der er vokset op med de sociale medier – hvor de er vant til at få feedback hele tiden – er naturligvis decideret absurd”.

Bøger

Digitaliseringens paradokser
En inspirerende fortælling om den digitale transformations udfordringer og muligheder, baseret på konkrete erfaringer ude hos virkelighedens virksomheder. Bogen blev udråbt som en af 2017 bedste ledelsesbøger og høstede fem stjerner i Dagbladet Børsen.

Digitale indfødte på job
Hvorfor tjekker unge Facebook før mail? Hvorfor surfer de på nettet, når de skal fordybe sig? Og hvorfor går de mere op i deres netværk end i virksomhedens værdier?

Aargang 2012
Hvad betyder nettet, sociale- og mobile medier for børns sociale liv nu og i fremtiden? Hvordan navigerer de, og hvad kendetegner deres digitale samvær?

Fra massekommunikation…
Bogen diskuterer, hvad overgangen fra envejskommunikation til digital dialog betyder for de strategier, vi anvender i den professionelle kommunikation.
Foredrag om den digitale tidsalder og dens indbyggere
10 års studier af digitale indfødte
Hvordan skal vi bevæge os i den digitale tidsalder, som vi befinder os i lige nu? Og hvordan påvirker den de digitale indfødte, når de skal ud på arbejdsmarkedet?
Som den eneste i Danmark har Søren Schultz Hansen indgående undersøgt de første digitale indfødte. I mere end ti år har han indsamlet empiri blandt skoleelever, studerende, unge ansatte og deres ledere. Han har fulgt dem på nettet, i familien, sammen med vennerne og på arbejdet. Det er blevet til en række bøger om digitalisering, digitale indfødte og digital transformation.
I sin seneste bog ”Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig forandring” har Søren Schultz Hansen hentet konkrete eksempler på udfordringerne med digitalisering hos tolv virksomheder – blandt andet Danske Bank, Bang & Olufsen, Aalborg Kommune og VOLA.
Foredrag, keynotes, taler og workshops
Søren Schultz Hansens foredrag henvender sig til ledere, til uddannelsesinstitutioner, skoler og gymnasier og til private virksomheder og offentlige organisationer.
Foredragene er velegnede som key-note til at kickstarte en konference, til at afslutte et årsmøde med nogle opkvikkende kig ud i fremtiden eller som inspiration for medarbejdere og ledere i forbindelse med et fagligt arrangement på din virksomhed.
Søren Schultz Hansens foredrag leveres i et veloplagt tempo med masser af glimt i øjet. De vil give dig nogle – måske lidt provokerende – aha-oplevelser og masser af konkrete eksempler.
Søren Schultz Hansen holder hvert år mere end 80 foredrag og har blandt andet optrådt for Kammeradvokaten, DR, IKEA, Aarhus Universitet og Rigshospitalet.
10 års studier af digitale indfødte og det digitale samfund
De seneste 10 år har Søren Schultz Hansen forsket i digitale indfødte og den digitale transformation.
Det er sket igennem omfattende kvalitative studier hvor empirien hovedsageligt har bestået af digitale unge, men også senest casestudier med ledere, store organisationer og politiske partier og foreninger.
Som metode anvender Søren Schultz Hansen primært kvalitative interviews, fokusgrupper, observationer og dagbøger (foto og video), og han kobler som oftest empirien med sin indgående viden om kulturteori, organisationsteori, samfundsvidenskab og sociologi.
Søren Schultz Hansen
Søren Schultz Hansen (født 1968) er selvstændig erhvervsforsker og blandt landets førende eksperter i digitale indfødte og digital transformation.
Søren Schultz Hansen er uddannet cand.comm. i litteratur og kommunikation fra Roskilde Universitet. Søren tilbragte de første 12 år af sin karriere som specialist og mellemleder i den digitale del af reklamebranchen. Han er desuden ekstern lektor på Copenhagen Business School på Department of Management, Society & Communication.
Digitaliseringens paradokser
Søren Schultz Hansen har gennemført det første studie, som analyserer de konsekvenser i hverdagen, som den digitale transformation har i danske organisationer og virksomheder. Studierne er dokumenteret i bogen ”Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig vækst”.
Med masser af eksempler fra 12 velkendte virksomheder gennemgår bogen digitaliseringens fem paradokser og beskriver herigennem de dynamikker og logikker, som er på spil. Som allerede kalder på nye strategier, nye organisationer og nye kompetencer hos virksomhederne.
Som leder får du den første omfattende gennemgang af, hvilke udfordringer vi alle vil møde som følge af den digitale transformation, baseret på konkrete og dagligdag erfaringer ude hos virkelighedens virksomheder.
Bogen er opbygget, så du metodisk kan læse dig gennem alle tolv cases frem mod konklusionen. Men du kan også vælge kun at læse om udvalgte virksomheder eller måske bare den samlede analyse i indledningen og afslutningen. Bogen er skrevet i samarbejde med Jan Horsager, som er Research Director hos IDC Nordic.

De 5 digitale paradokser
Bogens overordnede tese er, at der i mødet mellem en gammel, industriel verden og en ny, digital virkelighed opstår nogle paradokser. I bogen kalder vi dem digitaliseringens fem paradokser:
#1 Planlægningens paradoks:
– Det er vigtigt at have et mål … som du ikke skal styre efter
#2 Produktets paradoks
– Hvis produktet er færdigt, er det forkert
#3 Specialiseringens paradoks:
– Vi har mere brug for specialiserede kompetencer end nogensinde … vi ved bare ikke hvilke
#4. Loyalitetens paradoks
– For at skabe loyalitet, skal du ikke forsøge at fastholde
#5 Fornuftens paradoks
– Det værste du kan gøre, er at bruge din sunde fornuft
Paradokserne er synlige i alle bogens casehistorier og er rammen for vores beskrivelse af den digitale verdens ledelsesudfordringer og løsninger.
Casevirksomheder
I studierne indgår interviews med ledere og medarbejdere i følgende virksomheder:
- B&O PLAY
- MobilePay
- McDonald’s
- EY
- Galecto Biotech
- Kanda, Thürmer Tools
- VOLA
- Region Hovedstaden
- Kolding Kommune
- Aalborg Kommune og Statsforvaltningen.
“Jeg har ikke læst andre bøger, der som ’Digitaliseringens paradokser’ gør emnet tilgængeligt og relevant på virksomheds- og ledelsesniveau. Reelt set er der tale om et mustread på de danske direktionsgange.”
InsideBusiness