Presse2019-06-21T10:16:11+00:00

Presseomtaler, radio/tv-medvirkener og artikler

– Danske Kommuner, 13. juni 2019.

Ledere behøver ikke have digitale kompetencer, men de skal have en grundlæggende forståelse af, at der kommer noget godt ud af at koble lægen, fabriksarbejderen eller advokaten med teknologi.

– Politiken, 6. juni 2019.

Valgkampen til Folketinget 2019 er overstået. En valgkamp, som måske har haft et større fokus på de unge end tidligere – bl.a. fordi de unge har været med til for første gang nogensinde at sætte klimaet øverst på dagsordenen.

– Politiken, 5. juni 2019.

Tv-dueller og partilederrunder fanger ikke førstegangsvælgere, der efterlyser medier, som henvender sig til dem, på de platforme, de selv bruger, siger Søren Schultz Hansen.

– TV2 NEWS, 2. juni 2019.

Mikkel Hertz (TV2), Bjarne Corydon (Børsen), Anne Mette Svane (Politiken) og Poul Madsen (Ekstra Bladet) diskuterer på baggrund af Søren Schultz Hansen første resultater fra sine mobiletnografiske studier af førstegangsvælgere unde valgkampen om en debat, hvor politikerne får stød er noget, der rammer de unge.

– Mennesker & medier, DR P1, 31. maj 2019.

Omkring en kvart million førstegangsvælgere er svære at nå for traditionelle medier. Politikerne må finde nye kanaler. Og frem for alt sikre sammenhæng i argumenterne når de for eksempel snakker klima. Interview med Søren Schultz Hansen fra “Generation Digital”, som følger unge vælgere tæt frem til valget 5. juni.

– Medietrends, 23. maj 2019.

Nærstudie af ti førstegangsvælgere viser, at de helt vender ryggen til traditionelle medier og de voksnes dagsordner i valgkampen. I stedet henter de inputs fra sociale medier.

– Finansforbundet, 21. maj 2019.

Langsigtede karrieplaner giver ingen mening for de 18-e5 årige. De vil have opfyldt deres behov nu og her. Det billede kan HR-chef Berit Nørskou Pedersen fra Ringkjøbing Landbobank godt genkende hos bankens elever.

– Altinget, 7. maj 2019.

Hvordan skal vi forstå en ny generation af unge vælgere, medlemmer og borgere i det moderne demokrati? Det er ikke et spørgsmål om manglende engagement hos de unge, men først og fremmest om et anderledes engagement, hvor det lange, seje træk ikke er en automatisk dyd, skriver Søren Schultz Hansen.

– Magasinet WIDE nr. 28, marts 2019.

Digitaliseringen og de sociale medier er på kort tid blevet et grundvilkår i vores personlige liv, i samfundet og i foreningslivet. Men hvordan påvirker det digitale vores foreningsfællesskaber og vores demokrati? Det undersøger det nyt projekt ”Demokrati i en digital verden”, hvor Det Danske Spejderkorps medvirker som casestudie.

– Kommagasinet nr. 117, februar 2019.

Nej, de digitale indfødte er ikke tekniske genier. Det handler om noget helt andet, siger forskere. De digitale indfødte er den første generation i moderne tid, for hvem det er vigtigere at være til tide end at være til stede.

– Dr.dk, 7. december 2018.

Vi skal tage mobilafhængigheden seriøst, men det gør vi ikke ved at reducere vores brug af smartphones til den her “onde afhængighed”, siger Søren Schultz Hansen.

– Dr.dk, 7. december 2018.

Tag magten tilbage, sæt kunstige grænser og glem de endegyldige regler, lyder nogle af eksperternes råd til at skære lidt ned på din smartphone-tid.

– Bloch & Østergaard, 28. november 2018.

Podcast: Lyt med i denne udgave af Fremtidens Ledelse To-Go, hvor vi snakker med forfatter og ekstern lektor Søren Schultz Hansen. De sidste ti år har Søren forsket i de digitale indfødte, som er unge født fra 1990 og frem, og er den yngste generation på arbejdsmarkedet. Men hvordan leder man dem?

– Altinget.dk, 14. september 2018.

Det danske uddannelsessystem er ikke skruet rigtigt sammen til at udvikle de relevante kompetencer til en verden i hastig forandring og et arbejdsmarked i digital transformation, skriver Søren Schultz Hansen.

– Dr.dk, 8. juli 2018.

De tre venners tragiske død er et eksempel på den eskalering i det ekstreme, som de sociale medier er med til at skabe. Det mener Søren Schultz Hansen, som er ekspert i unges brug af digitale medier.
– Der er jo ikke noget nyt i, at unge prøver grænser af, men det nye er, at de grænser rykker sig ekstremt hurtigt på grund af de sociale medier, siger han.

– Fyns Stifttidende, 8. juni 2018.

Kronik om den meget omtalte Umbrella-sag om deling af krænkende billeder. Pointen er, at billedet har skiftet funktion og status, og nu kun giver mening, hvis det deles.

– AS3 Transition, 24. april 2018.

Gruppen af de såkaldte digitale indfødte på arbejdsmarkedet vil vokse markant i de kommende år. Og det stiller ganske særlige krav til de personer, der skal lede dem på arbejdspladsen. De unge kræver nemlig nærvær i tid, men ikke i rum, og hvis du vil være sikker på at få dem i tale, er de sociale medier ofte den bedste mulighed.

– DR.dk Indland, 21. april 2018.

Danske unge mellem 15 og 19 år bruger i gennemsnit to timer og 11 minutter på deres mobiltelefon hver eneste dag – ud over den tid, de taler i den. Det er over en time mere, end den gennemsnitlige dansker bruger telefonen. Søren Schultz Hansen udtaler sig i artiklen.

– TransformationsTool.dk, 6. april 2018.

Der tales meget om dem, og de er for alvor begyndt at komme ud på arbejdsmarkedet. De har masser af ressourcer, men er også vant til at gøre tingene på en anderledes måde end dig. Hvem er de digitalt indfødte, og hvordan håndterer du dem på arbejdspladsen?

– Kristeligt Dagblad 23. marts 2018.

Unge og voksne har altid haft svært ved at forstå hinanden. Men har vi før været ude for, at hvad unge betragter som mere eller mindre normalt, betragter vi voksne som seksuelt misbrug af børn? Kronik af Søren Schultz Hansen.

– IDA, 16. marts 2018.

En episode om digital ledelse, den digitale verdens logikker og den betydning, en verden under hastig forandring har for ledelse, strategi, organisation og kompetencer.

– Debatten, DR1 25. januar 2018.

Unge er mindre nærværende i rummet, men derimod ekstremt nærværende i tiden. Sådan forklarer Søren Schultz Hansen, lektor ved CBS forholdet til f.eks. smartphones og sociale medier.

– InsideBusiness, 18. januar 2018.

“Jeg har ikke læst andre bøger, der som ’Digitaliseringens paradokser’ gør emnet tilgængeligt og relevant på virksomheds- og ledelsesniveau. Reelt set er der tale om et mustread på de danske direktionsgange.” Fem stjerner.

– P1 Morgen, P1 17. januar 2018.

Når én generation kan bruge det som en kendt og integreret del af deres hverdag, mens lovgivningen og måske en ældre generation stempler det som distribution af børneporno, er der altså en bekymrende forskel og mangel på forståelse af, hvor virkeligheden befinder sig henne. Søren Schultz Hansen skitserer problematikken.

– 15. januar 2018.

Det kan få alvorlige konsekvenser, hvis man deler andres sexvideoer på internettet. Men hverken de unge, forældre og lærere ved nok om problemet. Og lovgivningen på området er langt fra tidssvarende ifølge Søren Schultz Hansen.

– TV2 Lorry 2. januar 2018.

Hvad er nærvær? Og hvordan påvirker den digitale udvikling vores nærvær? I TV2 Lorrys program giver bl.a. læge Imran Rashid, familievejleder Lola Jensen og Søren Schultz Hansen forskellige bud på, hvordan nærvær påvirkes af det digitale.

– 19. december 2017.

Det kan få alvorlige konsekvenser, hvis man deler andres sexvideoer på internettet. Men hverken de unge, forældre og lærere ved nok om problemet. Og lovgivningen på området er langt fra tidssvarende ifølge Søren Schultz Hansen.

– Børsen, 21. december 2017.

De såkaldt digitale indfødte tænker på en helt anden måde end andre medarbejdere, sagde Søren Schultz Hansen på Børsens Rekrutteringskonference.

– Børsen Executive 7. december 2017.

”Vi kommer helt ind under huden på den på den konkrete virkelighed, som både topchefer og medarbejdere kæmper med til dagligt.” Fem stjerner.

– Børsen, 30. november 2017.

“Det er en herligt konkret bog, som fortæller om 12 virksomheder og institutioner. Det er derfor en bog, som omhyggeligt belyser de konflikter, der ligger i mødet mellem en analog og en digital forretningsmodel”. Fem stjerner.

– Computerworld, 21. november 2017.

Interview: Vil man klare sig godt i en virkelighed, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før, så handler det om at pakke planlægnings-manien væk. Ny bog giver bud på de værktøjer, der sikrer digital succes i fremtiden. “Man bør sende et ufærdigt produkt på markedet,” mener forfatterne.

– Jyllands-Posten, 16. november 2017.

Kommunal- og regionsrådsvalgene venter lige om hjørnet, og også denne gang foregår valgkampen i stigende grad på de digitale og sociale medier. Kronik af Søren Schultz Hansen.

– Berlingske Business, 15. november 2017.

Traditionelle karriereveje er under forandring, konstaterer digitaliseringseksperten Søren Schultz Hansen, når han sætter fokus på, hvordan de digitale indfødte bliver motiveret. Hos EY kalder man det en boomerangeffekt, når de unge medarbejdere søger andre veje, for det er helt okay at forlade EY og komme tilbage igen.

– Altinget, 30. oktober 2017.

Vores forsøg på at gå digitaliseringen bedst i møde har paradoksalt nok ofte den modsatte effekt. Derfor skal vi glemme vores sunde fornuft i digitaliseringen. Kronik af Søren Schultz Hansen.

– Center for Ledelse, oktober 2017.

Digitaliseringen er ikke længere et abstrakt fremtidsscenarie. Den er måske den vigtigste og næsten smerteligt nutidige og konkrete udfordring for virksomheder, ledere og medarbejdere. Den skaber både store muligheder og udfordringer, fordi den påvirker vores kompetencer, ændrer vores organisationer og problematiserer vores rationelle strategier.

– Politiken, 24. oktober 2017.

Når grundvilkårene er hastighed, konstant tilgængelighed og potentiel forstyrrelse, er det en attraktiv kompetence ikke at koncentrere sig. Debatindlæg af Søren Schultz Hansen.

– Jyllands-Posten 20. oktober 2017.

“Det bliver en bevægelse, fordi det rører noget i folk, der også gerne vil dele deres oplevelser med andre,” siger Søren Schultz Hansen, der er forfatter til flere bøger om de digitalt indfødte og ekstern lektor på CBS.

– Jyllands-Posten 13. oktober 2017 & Finans.dk 12. oktober 2017 (kræver abonnement).

Bang & Olufsen har netop afleveret sit regnskab for første kvartal 2017. Kigger man på udviklingen de seneste fem-seks år, er der to aspekter, som er særligt interessante. De illustrerer nemlig de paradoksale logikker og dynamikker, som gælder i en digital verden i konstant og hastig forandring.

– P1 Business, 29. september 2017.

Hvorfor brød Danske Bank årtiers tradition med samarbejde i banksektoren og har digitaliseringen sat en ny standard for klog adfærd blandt virksomhederne? Medvirkende blandt andre Jesper Nielsen, direktør for privatkunder i Danske Bank, og Søren Schultz Hansen digitaliseringskonsulent.

– Jyllands-Posten 22. september 2017 (kræver abonnement).

Vil virksomhederne have succes, skal de erstatte kvalitet med kvantitet og hastighed og ruste sig til at lave masser af fejl til offentlig skue.

– Djøfbladet, 15. september 2017.

Digitalisering gør langsigtet planlægning og traditionel målstyring nyttesløs og vender klassisk forretningslogik og strategisk tænkning på hovedet, lyder det fra Søren Schultz Hansen, en af forfatterne bag ny ledelsesbog om den digitale tidsalder.

– Økonomisk Ugebrev, 14. september 2017.

Søren Schultz Hansen og Jan Horsager skriver i ny bog, ”Digitaliseringens Paradokser”, at unge vælger gymnasiet, fordi det ”udskyder beslutningen” og ”holder muligheder åbne”. Det er samtidig grundpræmissen for al ledelse af digital transformation.

– Randers Amtsavis 4. september 2017.

Den ligger der, når vi står op. Den informerer os, når vi drikker morgenkaffe. På arbejdet er den for det meste stille, men vi tjekker den alligevel ofte. Nogle gange sniger den sig med på toilettet, når vi ikke kan vente med at tjekke fodboldresultater. Om aftenen er den på banen igen, hvor den som vores trofaste kæledyr følger os i seng. Det er selvfølgelig smartphonen, jeg taler om.

– Ledelse i Dag, september 2017.

Digitaliseringen er ikke længere et abstrakt fremtidsscenarie. For de fleste virksomheder, ledere og medarbejdere er den allerede nutid og en konkret virkelighed, som påvirker de vigtigste kompetencer, ændrer rammerne for organisationen og udfordrer strategier og forretningsmodeller. Vi er således alle sammen sikkert stødt på betegnelser som disruption, permanent innovation og agilitet, når vi har famlet os frem efter forklaringer på den digitale transformation og dens konsekvenser. Men hvis betegnelserne blot forbliver ord og abstraktioner, nytter de ikke meget.

– TV2 Syd, 30. august 2017.

De unges jerngreb om mobilen kan godt løsnes, hvis familien går sammen om eksperimentet.

– Jyllands-Posten 22. august 2017.

Kun få og korte lyspunkter har der været som for eksempel Søren Schultz Hansen og hans mere relevante, indefraperspektiv og idé om ”tiltideværende” frem for tilstedeværende.

– Aftenklubben, Radio Nova, 27. juli, 2017.

Daniel Cesar taler med forsker og foredragsholder, Søren Schultz Hansen om hans nye bog “Digitaliseringens paradokser”.

– Indsigt.nu, 7. juli 2017.

Første halvår af 2017 blev både et dansk opgør med disruption-diskussionens mest brugte eksempel: Uber, men også introduktionen af statsministerens partnerskab for Danmarks fremtid: Disruptionrådet. Gode billeder på, at tyngdeloven og den politiske virkelighed stadig gælder, selvom man har ny teknologi og nye forretningsmodeller som grundlag, men også at diskussionen og udfordringer på arbejdsarbejdet og udviklingen af vores velfærdsdemokrati er reel og nu er en del af den politiske dagsorden.

– DR TV 3. juli 2017.

DR fejrer smartphonens 10 års fødselsdag med en rundbordssamtale i Deadline, hvor bl.a. Christiane Vejlø, Henrik Fohns og Søren Schultz Hansen deltog.

– KOMSPROG 9. juni 2017.

I en tid, hvor hele erhverv ’disruptes’, risikerer eftertragtede færdigheder i dag at blive overflødige i morgen. Derfor skal kommunikationsuddannelserne ikke uddanne specialister ud fra nutidens flygtige behov, men skabe kommunikatører med fast forankrede fagligheder og almene metakompetencer, lyder det fra en række studieledere.

– Zejt-ung, 31. maj 2017.

Mange forældre er nervøse for internettet, og om deres børn er sikre på det. Søren Schultz Hansen har nogle råd til, hvordan man skal håndtere de sociale medier.

– Analyse Økonomi, 30. maj 2017.

De digitale indfødte er på vej ud på det danske arbejdsmarked. Men hvad er de for en størrelse og hvordan sikrer vi, at både de og vi får succes?

– Hjerteforeningen Fagnet, 24. maj 2017.

Hjerteforeningen stillede midt i maj skarpt på betydningen af sociale relationer på netværkskonferencen ”Mennesker trenger mennesker”: Hvordan bringer vi sociale relationer ind i forebyggelsen?

– Jyllands-Posten 4. maj 2017.

Den første generation, der er vokset op med internettet, bliver en udfordring for deres ledere på arbejdspladsen. For nu er arbejdet kun et swipe væk, og lederen bare en sms væk.

– LO Media, 26. april 2017.

Digitalt innfødte gjør at fagbevegelsen må tenke veldig annerledes, ifølge Søren Schultz Hansen.

– Randstad, 18. april 2017.

En ny generation af unge er på vej ind på arbejdsmarkedet. Og kært barn har mange navne – vi kender dem som ’de digitale indfødte, ’Generation Z’ eller ’Curling-generationen’. Men hvem er disse folk, som mange anser for at være helt forskellige fra tidligere generationer?

– Berlingske, 10. april 2017.

De er opvokset med internet, med en mobil i hånden og med at have vennerne samlet på de sociale medier. En ny generation er på vej ud på arbejdsmarkedet, men de har et ganske andet syn på lederskab og arbejdsmiljø, end vi kender det i dag.

– vilvordetalks.dk, 23. marts 2017.

En ny generation af mødedeltagere har meldt sig på banen til møder og konferencer. Vi kalder dem Generation C (for Connected). Netværksgenerationen kan vi også kalde dem. De er født online, og det er du nødt til at tage højde for i dit oplevelses- og interaktionsdesign af dine arrangementer.

– Det Danske Spejderkorps, 20. marts 2017.

Børn og unge er digitale indfødte og dermed vant til hele tiden at være i kontakt med deres netværk, og det er en vigtig del af deres liv. Det er en vigtig erfaring, som kan spare dig for mange konflikter.

– bt.dk, 18. marts 2017.

Viskelæder-udfordringen. En ‘leg’ blandt unge, som selv ‘Jackass-stjernerne’ formentlig vil advare mod at prøve hjemme, da den efterlader store sår på kroppen. En dansk ekspert mener, at det er et spørgsmål om tid, før den smertefulde udfordring kommer til at gå på tur hos de danske unge.

– eb.dk, 18. februar 2017.

Det er helt ok, at kommunerne inddrager billeder og oplysninger fra åbne Facebook-profiler til sagsbehandling. Det mener 38 procent af danskerne, viser ny undersøgelse.

– tv2.dk/Go’ morgen Danmark, 3. januar 2017.

Cecilie bliver utilpas og får stress i sin krop, når ikke hun får sit ‘fix’. Cecilie er, ligesom 44 procent af alle unge, nemlig mobilafhængig. Søren Schultz Hansen er ekstern lektor på CBS og forfatter til bogen ‘Digitale indfødte på job’, og han mener, at mobilafhængigheden hænger sammen med, at de unge ikke vil være uhøflige overfor hinanden.