Digitaliseringens paradokser2019-01-20T07:58:03+00:00

Digitaliseringens paradokser

Søren Schultz Hansen har gennemført det første studie, som analyserer de konsekvenser i hverdagen, som den digitale transformation har i danske organisationer og virksomheder. Studierne er dokumenteret i bogen ”Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig vækst”.

Med masser af eksempler fra 12 velkendte virksomheder gennemgår bogen digitaliseringens fem paradokser og beskriver herigennem de dynamikker og logikker, som er på spil. Som allerede kalder på nye strategier, nye organisationer og nye kompetencer hos virksomhederne.

Som leder får du den første omfattende gennemgang af, hvilke udfordringer vi alle vil møde som følge af den digitale transformation, baseret på konkrete og dagligdag erfaringer ude hos virkelighedens virksomheder.

Bogen er opbygget, så du metodisk kan læse dig gennem alle tolv cases frem mod konklusionen. Men du kan også vælge kun at læse om udvalgte virksomheder eller måske bare den samlede analyse i indledningen og afslutningen. Bogen er skrevet i samarbejde med Jan Horsager, som er Research Director hos IDC Nordic.

Læs det paradoksale manifest

De 5 digitale paradokser

Bogens overordnede tese er, at der i mødet mellem en gammel, industriel verden og en ny, digital virkelighed opstår nogle paradokser. I bogen kalder vi dem digitaliseringens fem paradokser:

#1 Planlægningens paradoks:

– Det er vigtigt at have et mål … som du ikke skal styre efter

#2 Produktets paradoks

– Hvis produktet er færdigt, er det forkert

#3 Specialiseringens paradoks:

– Vi har mere brug for specialiserede kompetencer end nogensinde … vi ved bare ikke hvilke

#4. Loyalitetens paradoks

– For at skabe loyalitet, skal du ikke forsøge at fastholde

#5 Fornuftens paradoks

– Det værste du kan gøre, er at bruge din sunde fornuft

Paradokserne er synlige i alle bogens casehistorier og er rammen for vores beskrivelse af den digitale verdens ledelsesudfordringer og løsninger.

Casevirksomheder

I studierne indgår interviews med ledere og medarbejdere i følgende virksomheder:

  • B&O PLAY
  • MobilePay
  • McDonald’s
  • EY
  • Galecto Biotech
  • Kanda, Thürmer Tools
  • VOLA
  • Region Hovedstaden
  • Kolding Kommune
  • Aalborg Kommune og Statsforvaltningen.

“Jeg har ikke læst andre bøger, der som ’Digitaliseringens paradokser’ gør emnet tilgængeligt og relevant på virksomheds- og ledelsesniveau. Reelt set er der tale om et mustread på de danske direktionsgange.”

InsideBusiness

“Kollegerne var meget begejstret for dit oplæg – det var en øjenåbner for mange. Og du har fået en flot rating i vores evaluering. Så tak for din indsats.”

Teknisk Landsforbund

Se liste over udvalgte referencer