Pressearkiv
2016
– recordere.dk, 29. december 2016.
Mere end fire ud af ti unge danskere i alderen 18-35 år føler sig utilpas, når de ikke har deres smartphone på sig. Det viser en ny undersøgelse fra smartphoneproducenten Huawei.
– tech-test.dk, 29. december 2016.
Det er en trist udvikling vi oplever for tiden, når unge er så knyttet til deres smartphone, at de faktisk får fysisk ubehag, hvis de ikke er i nærheden af den. Men det er virkeligheden i dagens Danmark, hvor en ny undersøgelse fra Huawei viser, at hele 44% føler sig deciderede utilpasse, hvis de ikke er i nærheden af deres smartphone.
– Offentlig Ledelse, 10. december 2016.
Facebook kan blive fremtidens forsamlingshus, mener erhvervsforsker Søren Schultz Hansen, som råder offentlige ledere til at være oppe på de digitale dupper og blandt andet bruge de sociale medier til at dyrke ‘tiltideværende’ ledelse.
– Magasinet f5, 7. december 2016.
De såkaldte digitale indfødte har ikke nødvendigvis bedre it-forståelse end Karsten på 45. Snarere tværtimod, for de er vant til brugervenlighed.
– Huffington Post, 7. december 2016.
“In the first wave, social media was about staging yourself in an extremely positive way. But we’ve all learned that it doesn’t work any longer – reality has in that sense caught up with our digital lives, and the time is now ripe to present a more nuanced image of who we are, an image more in sync with reality,” explains Soeren Schultz Hansen, external lecturer at Copenhagen Business School.
– JydskeVestkysten, 2. december 2016.
Vi kommer ikke til at se de unges forbrug af internettet og de sociale medier aftage, forklarer ekspert, der mener, at de unge er inde i en afhængighed, som de ikke kan komme ud af.
– PR Week, 23. november 2016.
Soeren Schultz Hansen, an external lecturer at Copenhagen Business School, who has studied digital behaviour, said: “In the first wave, social media was about staging yourself in an extremely positive way. But we’ve all learned that it doesn’t work any longer – reality has in that sense caught up with our digital lives, and the time is now ripe to present a more nuanced image of who we are, an image more in sync with reality.”
– Markedsføring 22. november 2016.
En ny film fra Bang & Olufsen, der anvender humblebragging som strategisk værktøj, er på gaden. Det er Robert/Boisen & Like-minded, der er kreative på opgaven, og det er bureauets første opgave for den audio-visuelle koncern.
– Jyllands-Posten 20. november 2016.
Selv om sociale medier er populære, er e-mails stadig den største tidsrøver. Men dit forbrug kan begrænses med simple trick, siger ekspert.
– Sydsjællands Tidende, 10. november 2016.
En ny generation af unge online-mennesker, som kræver, at virksomhederne tænker anderledes. Dette var temaerne, da ledere fra både det private og offentlige i sidste uge mødtes til netværksmøde om fastholdelse af ansatte.
– sdu.dk 7. november 2016.
Hvis massemedierne vil skabe værdi for brugerne, skal de vende tilbage til at fokusere på samtalen og relationer mellem mennesker. Det forsømte de nemlig så meget, at Facebook overtog.
– Uddannelsesbladet, 23. september 2016.
De udgør cirka 13 procent af befolkningen, er mellem 15-25 år og mange af dem er lige nu i gang med en uddannelse. Vi har bedt ekstern lektor på CBS og erhvervsforsker Søren Schultz Hansen, der har skrevet bogen ”Digitale indfødte på job”, overføre sin viden til underviserverdenen. Læs her om de digitale indfødtes normer, værdier, være- og handlemåder.
– Uddannelsesbladet, 23. september 2016.
En digital tilgang til verden betyder, at unge elever og kursister udfordrer undervisningens kendte rammer. Søren Schultz Hansen peger her på faktorer, der spiller ind på undervisningen af digitale indfødte.
– Magisterbladet, 9. september 2016.
Glem alt om 2020-planer og MUS-samtaler en gang om året. De digitale indfødte kræver konstant nærværende chefer. De har også lært at omstille sig hurtigere end nogen tidligere generation. Medaljen har dog en bagside for mange: stress. Magisterbladet har kortlagt unge magistres digitale liv.
– Fyens Stifttidende 27. august 2016.
10-årige kalder piger for ”ludere”, og teenagere drikker tis for at få likes. Fremmede hjælper hinanden med jobansøgninger og donerer penge til folk, de ikke kender. Og der byttes nøgenbilleder, som var det Pokémon-kort. Det er et udpluk af de ting, der foregår i Facebook-grupper med titusindvis af børn og unge.
– Dr.dk, 23. august 2016.
Diskussioner om mobiladfærd handler i virkeligheden om, at to slags nærvær støder sammen: Den i rum og den i tid, siger forsker.
– Dagens Næringsliv (Norge), 12. juni 2016.
«Digitale innfødte» utfordrer sjefene, mener den danske arbeidslivsforskeren Søren Schultz Hansen.
– Danske Kommuner nr. 15, maj 2016 (åbner PDF).
Lige om lidt skal de unge ud på arbejdsmarkedet. De er digitale indfødte og har nogle ganske andre forventninger en os, der stadig får tryksværte på fingrene, når vi læser avisen. Det har Søren Schultz Hansen skrevet en bog om, og ældre ledere kan godt begynde at tage læsebrillen på.
– Avisen.dk, 15. maj 2016.
Men i fremtiden vil vi være mere villige til at acceptere Facebook-venskaber med kollegaer – og dermed give dem adgang til private ferie-fotos og opslag – vurderer eksperter.
– Teknikeren #2, maj 2016.
De er unge og de er vokset op med en mobiltelefon i hånden. Søren Schultz Hansen fortæller, hvordan du skal forstå “de digitalt indfødte”.
– Computerworld, 1. marts 2016.
Erhvervsforsker Søren Schultz Hansen har begået en bog om digitale indfødte på job. Bogen er fremragende, og den giver ledere (især de mere oldschool af os) noget at tænke over.
– Kristeligt Dagblad, 20. februar 2016.
Sociale medier danner i høj grad rammerne for unges identitet og er en vigtig platform for deres selvfremstilling – med selfies og dokumentation af alt fra madvaner til shoppingture. I jagten på anerkendelse risikerer de unge at tabe sig selv, mener forskere.
– Jobindex, 1. februar 2016.
De digitale indfødte er på vej ind på arbejdsmarkedet, og de ligner ikke tidligere generationer. Et grundlæggende kendskab til deres væremåde er afgørende for succes, og det samme råd gælder til dig, der er digital indfødt; få et grundlæggende kendskab til de “gamle” virksomheder.
– Jyllands-Posten 31. januar 2016 (kræver login).
De kvikkeste unge er født ind i en digital tidsalder og skal behandles på nye måder, der stiller større krav til virksomhedens talentpleje. Det har de færreste opdaget, og talenter kan blive tabt på gulvet, lyder advarsel.
– Finans.dk, 21. januar 2016 (kræver login).
Nordeas største talenter bliver smidt ud i krævende projekter med ultrakort deadline og tårnhøje krav. Dynamisk talentpleje er vejen frem, lyder det.
2015
– Perspektiv, december 2015.
De digitale indfødte er for alvor på vej ud i arbejdslivet med helt nye måder at betragte arbejdslivet, opgaver, anerkendelse og ledelse på. (s. 42-44 i pdf’en)
– Metroxpres, 22. november 2015.
Snart er den generation, der er vokset op med den digitale tidsalder på arbejdsmarkedet, og det kan skabe misforståelser mellem dem og deres ældre -kommende – kolleger.
– Søndagsavisen, 13. november 2015.
De unge på jobbet bruger mobilen uhøfligt under møder, afbryder samtaler og taler i koder … synes deres ældre kollegaer.
– Magasinet Skolebørn, Nr. 4, november 2015.
Hvorfor vil vores skolebørn hellere være på Facebook end spille fodbold? Og hvad gør det ved deres læring, at hele verden konstant prikker dem på skulderen? Lær børnenes digitale virkelighed at kende, før du sætter grænser – men sæt dem, siger eksperterne.
– Berlingske Business, 18. oktober 2015.
Fordommene om generationen af digitalt indfødte er mange: Er de virkelig forkælede og overfladiske unge, som hellere vil jagte hurtige relationer på de sociale medier end fordybe sig for at opnå faglig dybde?
– Djøfbladet nr. 17, oktober 2015.
Tiltideværende ledelse er navnet på den ledelsesform, ledere skal lære at håndtere, hvis de skal kunne tiltrække den nye generation af medarbejdere. Det siger en bog om digitale indfødte, der vender op og ned på opfattelsen af god ledelse.
– Jobfinder, 14. oktober 2015.
Drop MUS og karriereplaner, når du skal lede medarbejdere under 30 år. Langsigtede mål skaber utryghed hos unge, mener erhvervsforsker Søren Schultz Hansen, der i stedet opfordrer til såkaldt GPS-ledelse.
– DR.dk, 9. september 2015.
De sociale medier flyder lige nu nærmest over med godhed. Den tragiske flygtningesituation i Europa ser ud til at dele danskerne op i to lejre. De gode samler bamser, tæpper og tøj til flygtningene – og fortæller alle om det på Facebook. De onde bliver opdaget og afsløret, når de for eksempel spytter fra en bro.
– Management Insight #4, september 2015.
Drop MUS og karriereplaner, når du skal lede medarbejdere under 30 år. Langsigtede mål skaber utryghed hos unge, mener erhvervsforsker Søren Schultz Hansen, der i stedet opfordrer til såkaldt GPS-ledelse.
– Finans.dk, 24. juni 2015.
Hvis danske virksomheder fremover skal skabe vækst, skal de omfavne den digitalt indfødte forbruger, skriver Stefan Knapp, managementkonsulent i PA Consulting.
– Berlingske, 7. juni 2015.
Ledere behøver ikke længere være fysisk til stede, siger Søren Schultz Hansen, de skal derimod være »tidsligt tilgængelige«, du ved sådan en leder, der altid lige kan finde et hul i kalenderen eller altid lige svarer tilbage på en sms. De digitalt indfødte vil ikke have fysisk nærvær, men »frekvent nuvær«. Slå den!
– Elektronista, Radio 24/7, 3. juni 2015.
De kommunikerer i realtid, de betragter emails som en gammel kommunikationsform og på arbejdspladsen forventer de kvantitativ, løbende feedback- som de kender det fra de sociale medier. Bliv klogere på de digitalt indfødte på job. I studiet forfatter Søren Schultz Hansen.
– Dansk Læringscenter om netværk, 1. juni 2015.
Netværk og fællesskab. De to begreber kædes ofte sammen, og i flere sammenhænge er det netop fælleskabsfølelsen ”at være i samme båd” med ligesindede som gør afgrænsede netværk, fx fysiske netværksgrupper og lukkede grupper på de digitale medier attraktive og udbytterige for medlemmerne.
– Pharma, juni 2015.
Digitale indfødte er vokset op med sociale medier under huden, og de er nu i stort tal på vej ud på arbejdsmarkedet. Det stiller ikke mindst nye krav til dem, som skal lede dem, fortæller forsker Søren Schultz.
– Journalisten, 26. maj 2015.
Med bogen her har jeg fået starten på et oversættelsesprogram – eller mere analogt – første bind i en serie af ordbøger – til det sprog, som de digitale indfødte taler og forstår, og som jeg som indvandrer skal øve mig på.
– DKNYT, 26. maj 2015.
‘Man er klog, når man ved, hvad det er, man ikke ved noget om,’ lyder det i en af Poul Krebs’ gode sange. Vel inspireret af det kendte Sokrates-citat ‘Det eneste jeg ved, er at jeg intet ved.’ Er du så ydmyg og klog i din ledelsesstil, så vil du formentlig finde stor inspiration i Søren Schultz Hansen seneste bog: Digitalt indfødte på job.
– Kommunalbladet nr. 4, 24. april 2015.
Hvis du kan huske den blå computerskærm med en blinkende cursor, er der stor sandsynlighed for, at du som leder eller kollega oplever visse udfordringer med at lede og samarbejde med yngre medarbejdere, der er født ind i en digital verden.
– VidenDanmark, 17. april 2015.
Bogen er yderst relevant for at forstå den udvikling, der er i teknik, social media og samfundet, samt hvordan denne påvirker medarbejderne, ledelsen og kulturen i virksomhederne de kommende 5-10 år.
– CA.dk, april 2015.
For de unge – de digitale indfødte – er forandringer forudsætningen, og ustabilitet er standard. De forventer umiddelbar belønning og har brug for en ny generation af ledere på arbejdspladsen. Det fortæller erhvervsforsker Søren Schultz Hansen i en ny bog.
– Weekendavisen, 1. april 2015.
I disse år bevæger en særlig generation af mennesker og medarbejdere sig ind i voksenlivet og ud på arbejdsmarkedet: De digitale indfødte.
– Bogvægten, april 2015.
Den digitale udvikling og dermed informationshastigheden stiger voldsomt og påvirker os på alle niveauer: globaliseringen, vores måde at være sammen på, vores indkøbsvaner og naturligvis også vores arbejde. Og dem der har levet med digital udvikling hele deres liv har andre forventninger og holdninger, end dem der er født før den digitale udvikling tog fart.
Anmeldelse: “Aldrig mig, altid vi”
– Politiken, 29. marts 2015 (ikke tilgængelig online).
Et af disse års mest uhåndterbare fænomener er de digitale værktøjer, der hver dag forandrer både liv og arbejdsmarked. Vi kender det allesammen: samtaler, der hele tiden bliver afbrudt af, at nogen skal tjekke et eller andet på deres telefon. Venner, der tilsyneladende er mere nærværende på Facebook end i den fysiske virkelighed.
Anmeldelse: “Hårdtslående konklusioner om generationen af digitale indfødte”
– Jyllands-Posten, 29. marts 2015 (ikke tilgængelig online).
Den selvstændige forsker Søren Schultz Hansen forfører i en ny bog læserne til at tro, at de digitale indfødte unge, der er født i 1994 og fremefter, er fuldstændig anderledes end tidligere generationer. Privatliv og arbejdsliv flyder totalt sammen for dem, de vil kræve lederens opmærksomhed konstant, og de synes, at medarbejderudviklingssamtaler er ligegyldige, hævder forfatteren.
“Forstå din unge kollega”
– MidtJyllands Avis, 25. marts 2015 (ikke tilgængelig online).
De vil være Facebook-venner med chefen, de bruger sociale medier i arbejdstiden og lader mobiltelefonen afbryde et møde. Mød den ny tids medarbejdere, der nok er overfladiske og kræver konstant ros, men samtidig bidrager med vigtig viden til moderne arbejdspladser.
– Børsen, 25. marts 2015.
HVEM: Søren Schultz Hansen, erhvervsforsker og rådgiver med speciale i digitale indfødte og ledelse. HVAD: Aktuel med bogen “Digitale indfødte på job”, som udgives i dag. HVORFOR: Generationen, som har levet hele sit liv i en digital verden, vil have… (OBS: kun tilgængelig for abonnenter)
– Politiken, 21. marts 2015.
Det er dybt problematisk, at mange per automatik udråber den nye generation af såkaldt digitale indfødte – altså de unge mellem 18 og 28 år, som aldrig har oplevet en verden uden internet, mobiltelefoner og sociale medier – til at være en flok selvcentrerede superindividualister, for de er faktisk det stik modsatte (linket er til online-udgaven).
– Avisen.dk, 9. marts 2015.
Unge kommer nemt til at virke uhøflige på arbejdspladsen når de for eksempel tjekker sms’er midt i mødet. Men det er de i virkeligheden ikke, lyder det fra forfatteren til en ny bog, der undersøger unge og ældre på arbejdspladsen.
– P1 Eftermiddag, DR, 9. marts 2015.
Digitale indfødte møder digterkunsten i anledning af den unge digter Esben Weile Kjærs digtsamling “Alting sker så meget”.
– Magasinet F5, 3. marts 2015.
En generation opvokset på Facebook-likes, navlebeskuende blogs og Instagram-selfies er på vej ind på arbejdsmarkedet. Mobiltelefonen er en forlængelse af deres krop, og de er altid online.
– Arbejdsmiljø, marts 2015.
Det er lige så vigtigt at være tilgængelig og tilstede virtuelt og på sociale medier som at være det fysisk, når man skal lede unge medarbejdere, mener en ekspert.
2014
– Go’ Morgen Danmark, TV2, 7. november 2014.
Ekstern lektor i digital kommunikation på Copenhagen Business School Søren Schultz Hansen forklarer, at mobilafhængighed deler lighedspunkter med narkomani.
– Radio24syv Morgen, 31. juli 2014.
Indslag om mobiltelefoner og tablets, som er faste følgesvende, når vi tager på ferie. Men kan man være til stede, hvis man også tager smartphone, tablets og diverse elektroniske dimsedutter, som kan underholde?
– Ergoterapeuten, #4, juni 2014.
De har aldrig kendt verden uden internet. De er digitale indfødte og de stiller nye krav til ledelse.
– 4, juni 2014.
Jeg har deltaget i en tænketank, arrangeret af Lederne. Der har været holdt to møder 7. maj og 4. juni 2014.
– Gymnasieskolen #5, 22. maj 2014 (se side 42).
Sammensmeltningen mellem den fysiske og den digitale verden er så godt som fuldbyrdet, og det stiller store krav til underviseren. Unge, der aldrig har oplevet et liv uden internet, har ikke brug for alt for firkantede regler, men derimod en synlig lærer, der forholder sig til, at den gamle verden ikke længere eksisterer.
– 7, maj 2014.
Jeg har deltaget i en tænketank, arrangeret af Lederne. Der har været holdt to møder 7. maj og 4. juni 2014.
– Berlingske Business Magasin 25. april 2014.
Unge fra den digitale generation er vokset op med hurtige tilbagemeldinger på alt, hvad de foretager sig. Det forventer de også i deres arbejdsliv.
– DR2 Deadline, 16. februar 2014.
Samtale om hvordan de digitale medier giver adgang til magtens inderste rum med sociolog Henrik Dahl og filosof Steen Nepper Larsen.
– Gymnasieskolen.dk, 28. januar 2014.
Vi befinder os i en form for evig nutidighed. Digitale fotoer falmer for eksempel ikke, men fremstår altid lige så nye, som da de blev taget. Vilkårene for vores beslutninger ændrer sig så hurtigt, at vi har opgivet at styre mod et mål i fremtiden.
– DR P1, 3. januar 2014.
Harddisken fylder 20 år, og i den anledning har inviterede programmet fire 20-årige i studiet. Fire mennesker, der aldrig har oplevet tiden før mobiltelefoner og world wide web. De bliver konfronteret med to ungdomsforskeres (Søren Hebsgaard og Søren Schultz Hansen) bud på, hvem og hvad generation Harddisken er.
2013
– Jyllands-Posten, 8. december, 2013.
Vi er i en tid, hvor vi hele tiden bliver udfordret til at konstruere vores identitet. Vores identitet er ikke fast, men flydende, og derfor er vi nødt til at formidle os selv hele tiden, og det er selfien et eksempel på. Hvis vi ikke gør det, er vi faktisk ikke nogen, så har vi ikke nogen identitet.
– Magasinet Arbejdsmiljø, oktober 2013(kræver login).
De er online 24/7. De har aldrig været alene. Og de er vant til at få feedback på alt, hvad de siger og gør. En helt ny generation af medarbejdere står klar til at indtage arbejdspladserne.
– AK 24syv på Radio 24syv den 17. september 2013 – indslaget starter 3:30 inde.
En café på det hippe Vesterbro i København har lavet et forbud mod laptops. På den ene side fuldstændigt grotesk, anakronistisk, ja næsten absurd i 2013 at “forbyde” folk at være online. Men på den anden side illustrerer det en vigtigt pointe: nemlig, at grænser netop er kunstige, og at det nogle gange netop er der, hvor de forekommer næsten absurde, at de er allermest nødvendige, bevidst og eksplicit at sætte op.
– Højskolebladet, september 2013.
Hvor viden tidligere samledes og udgik fra nogle få, højt specialiserede eksperter, er det kendetegnende for den digitale vidensmængde, at den produceres af masserne.Wikipedia er det klassiske eksempel på videndeling i den digitale tidsalder. Den internetbaserede encyklopædi skrives og redigeres af tusindvis af brugere. Hver dag, hvert sekund føjes ny viden til.
– Jyllandsposten, oktober 2012 – september 2013.
Jyllands-Posten har fulgt mit projekt et år i en serie af artikler hver 14. dag i erhvervssektionen. Artiklerne er skrevet i sambarbejde med Line Maria Kristoffersen. En del af artiklerne ligger tilgængelige online (kræver login).
“Velkommen til Generation Innovation” (2. oktober 2012)
“Virksomheder skal starte med vi” (1. november 2012)
“De unge vil gerne forstyrres” (24. oktober 2012)
“Tid til plan Z” (14. november 2012)
– DJØF-bladet nr. 14, august 2013.
De nye vidensarbejdere kræver præcis, støttende og synlig ledelse. For de har fra en tidlig alder vænnet sig til, at deres verden og virkelighed er i konstant bevægelse, og at feedback og anerkendelse flyder let og hele tiden.
– DR P1, 24. juli, 2013.
De svarer lynhurtigt på en sms, er altid på Facebook og så liker de i flæng hinandens billeder på Instagram – Sådan kan generation FOMO kort beskrives. FOMO eller ‘fear of missing out’- generationen er unge som er født i start 90’erne og som nu bevæger ud på arbejdsmarkedet.
– Politiken, 29. april 2013.
De nye medier giver nye måder at være sammen på, og det er ikke en realistisk løsning at beskytte sig mod at blive ’prikket på skulderen’, som på en måde er det, der sker, når vi får en besked.
– Sproget.dk, 18. april, 2013.
Sproget.dk henviser i en artikel til min brug af begrebet “digitale indfødte”
– Lounge, TV2-Lorry, 8. januar, 2013.
Interview om mit forskningsprojekt og de allerførste resultater, som bl.a. gør fuldstændigt op med myten om de superindividualistiske unge. Tværtimod eksisterer de nærmest kun i relationer, for de har aldrig prøvet andet.
– Samson #1, 2013.
Smartphonen følger os hele døgnet rundt. På cyklen, arbejdet og nogle gange toilettet. Vi tilbringer ofte mere tid med den, end vi gør med andre mennesker. Spørgsmålet er, hvordan den påvirker den måde, vi er sammen med hinanden på?
Diverse 2013 og 2012 og 2011:
Kronik: “Unge er mestre i at bruge it” (Jyllands-Posten 13. januar 2013)
Kronik: “Omskriv reglerne for god sms-opførsel” (Jyllands-Posten 10. oktober 2012)
“Menneske og maskine er blevet ét” (Politiken 23. april, 2011)
Anmeldelse: “Generation Facebook” (Jyllands-Posten 20. juli 2011)
Kronik: “Gps-generationen er super” (Jyllands-Posten 10. april 2012)
“Unge vokser op på den digitale scene” (Kristeligt Dagblad, 13. april 2011)
“De digitale indfødte” (Højskolebladet, september 2011)
2012
– Magasinet Aftryk, Nr. 6, oktober, 2012.
Årgang 2012 har levet hele livet med internet og mobiltelefoner. Det har givet dem særlige normer og adfærd, som digitaleksperten Søren Schultz Hansen har studeret på antropologisk vis.
– Radio24syv, 11. august 2012.
Forældre som er vokset op med sorthvide fjernsyn, fastnettelefoner og hjemmecomputere får børn som tager smartphones, tablets, bærbare computere, internettet, apps og on demand underholdning for givet. Men hvad betyder den teknologiske generationskløft mellem voksne og deres børn?
– Kommunikation med kant, 22. juli, 2012 af Camilla Christiansen.
Mail er da total yt!! Sådan lyder en sætning i bogen Årgang 2012 af Søren Schultz Hansen – og har du ikke læst den, så gør det. Bogen overrasker, undrer og man kommer pludselig til at føle sig gammel på den interessante måde. Og når bogen er læst, kan man pludselig godt være en del af de unge igen.
– TV2 Lorry 11. juni, 2012.
De er mere sig selv, når de er sammen med andre, end når de er alene, og de har en kamæleonagtig evne til at omstille sig til nye forhold.
Sådan lyder beskrivelsen af de digitalt indfødte ? den generation af unge, der fylder 18 år i 2012. I hvert fald i bogen Årgang 2012, som er skrevet af Søren Schultz Hansen.
– Magasinet Aftryk, Nr. 2, marts, 2012.
I teorien har dagens unge tre forskellige måder at have venner på.
- De kan være sammen med vennerne i både den fysiske og den digitale verden.
- De kan være sammen med vennerne i den digitale verden.
- De kan have venner, de kun ser i den fysiske verden.
Men sidstnævnte kategori eksisterer ikke længere for de helt unge.
– Videndanmark, 11. januar 2012 af Bent Schou.
Her gik jeg og troede, at jeg er med på noderne, er moderne eller ung med de unge. Blot fordi jeg sms’er, er aktiv på Facebook, pipper på Twitter og en gang imellem chatter. Men nej!
Efter med stor fornøjelse at have læst Søren Schultz Hansens bog: Årgang 2012. Socialliv og samvær i en tid med nye medier, har jeg været nødt til at revidere min opfattelse af min egen modernitet. For der er stor forskel på hvad jeg/vi voksne over 30 og de unge under 18 gør med de nye mobile teknologier, med internettet og med de sociale medier.
– Bogsyn.dk.
Forfatteren er oprigtigt nysgerrig på, hvad der har gjort vor ungdom til forbruger af de sociale medier, og lader sin læser undre sig med. Det er fantastisk spændende at følge med i tankesættene hos unge, der er storforbrugere også af egne og hinandens medier, svarer på hinandens SMS-beskeder og kigger i hinandens telefoner, mens Facebook mere er en solo-aktivitet af praktiske årsager.
– Scandinavian Library Quarterly af Maja Vestbirk.
The danish writer Søren Schultz Hansen illustrates in his book Årgang 2012 (Year group 2012) how children of today live in a different media world than previous generations. The new generation was born into a world with mobile media, their approach to knowledge is therefore affected by this.
2011
“Medier er adgangsbillet til sociale fællesskaber”
– DR P1 27. oktober, 2011 (ligger ikke længere online).
Børn og unge sender hinanden sms’er, taler sammen på Skype og chatter på Facebook. Og nogle forældre klager over, at de aldrig er sammen i virkeligheden. Men vi har helt misforstået de nye sociale fællesskaber. I virkeligheden er de unge altid sammen. Når de sidder alene på værelset, når de spiser, laver lektier og børster tænder, er de aldrig længere væk end et klik med musen eller et tryk på tastaturet.
– Youtube, 29. september, 2011.
Søren Schultz Hansen og Peter Svarre kommenterer på, hvad det betyder, når de digitalt indfødte kommer ud på arbejdsmarkedet.
– Jyllands-Posten, 20. juli, 2011 af Simon Staffeldt Schou (kræver login).
En ny bog tager pulsen på de unges medievaner og kortlægger en adfærd, der vil få en del voksne til at korse sig.
For dem, der gerne vil tøjle den trang, har reklame- og kommunikationsmanden Søren Schultz Hansen nu skrevet ”Årgang 2012”, hvori han som en anden antropolog blandt de vilde forsøger at forklare de unges sære og fremmedartede medievaner og -skikke.
Bogens titel refererer til, at han har lavet sit feltarbejde blandt unge, der bliver myndige i 2012, og som blev født i 1994, hvor internettet, som vi kender det i dag, havde fundet sin spæde form. Altså unge, for hvem Middelalderen sluttede, da mobilmasterne røg op landet over, og computerne pludselig kunne bruges til andet end at spille Tetris på.
“Tilgængelighed som ideal”
– DR P1 Formiddag 20. juli, 2011 (ligger ikke længere online).
Mobiltelefoner og internettet har vi kendt og brugt i snart 20 år, men det er alligevel afgørende, om man tilhører en generation, som er vokset op med teknologierne fra fødslen, eller om man har taget dem til sig senere.
Særligt de unge er online og tilgængelige hele tiden. Deres liv smelter sammen med medierne, og de mediefri zoner forsvinder. Det samme gør privatlivet i takt med, at vi dokumenterer vores liv på sociale medier som facebook.
– Alive.dk, 7. juli, 2011 af Julia schmiegelow.
Mange af os tror, at nettet fremover vil kende os bedre end vores partner
Et videoklip fra en firmafest på YouTube, hvor man kysser en anden. Eller en lummer besked på ens Facebook-væg fra en ekskæreste.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Microsoft blandt 1079 danskere frygter hver tredje, at der ikke vil være noget privatliv på nettet ni år frem i tiden, men at alt vil blive overvåget og noteret. Og næsten hver tredje regner også med, at internettet fremover vil kende dem bedre end deres partner.
At vi tror det er forståligt, mener ekstern lektor på CBS og konsulent i digital strategi, Søren Schultz Hansen. Han mener, at intimsfæren bliver invaderet af de sociale medier.
– Vi kommer fra en situation med de analoge medier, hvor det var besværligt at offentliggøre ting om os selv og andre, til en situation med digitale medier, hvor det er svært at undgå at offentliggøre ting om os selv, eller at andre gør det, siger Søren Schultz Hansen til alive.dk.
– Gymnasieskolen, 20. juni, 2011 af Benny Jacobsen.
Privatlivets hvad?
Stakkels Goffman! Hans sondring mellem front- og backstage holder ikke mere. Det er konklusionen af Søren Schultz Hansens bog om den første digitale generation. Han kalder den årgang 2012. Baggrunden er, at 1994-generationen er den første, der har været digitaliseret hele livet – med internet og diverse andre digitale medier. Årgangen fylder 18 år i 2012.
– Jyllands-Posten, 10. juni, 2011 af Natasja Broström (kræver login).
En ny bog viser, at ældre skærmer det digitale privatliv, mens de unge stiller alt til skue. En afgørende forskel, når verdens første digitale generation debuterer på læreanstalterne og arbejdsmarkedet.
I sin nye bog ”Årgang 2012 – socialliv og samvær i en tid med nye medier” tegner Søren Schultz Hansen et portræt af en grænseløs generation, som har ophævet skellet mellem det private og det offentlige.
Årgang 2012 blev født i 1994, samme år som internettet fik sin endelige form, og de bruger ikke en frontscene og en bagscene – ligesom der på moderne restauranter ikke længere er svingdøre, men et direkte kik til køkkenet.
»I netværkssamfundet har vi åbne grænser og deler alt. Her er de unge så at sige digitalt indfødte,« siger Søren Schultz Hansen.
– Kommunikatøren, 08. juni 2011 af Lene Holst Holmgård.
De bliver alle sammen 18 i 2012 og er den første generation, der har haft internet hele deres liv; de unge som Søren Schultz Hansen har spurgt om vaner og venner, og hvor man opbevarer mobilen.
Bogen er en hyggelig påmindelse til mennesker som mig, der går og tror, jeg er vokset op med nye medier, fordi jeg nogle gange hjælper min mor med at lægge billeder på Facebook. Der er løbet mange mbit gennem bredbåndet siden jeg fik min første emailadresse i et fælles-pc-rum på Katedralskolen i Viborg.
– Kristeligt Dagblad, 7. maj, 2011 af Anne Katrine Gottfred Jensen.
Medierne rammer forbi de unges måde at få nyheder påNye tal viser, at unge bruger mindre tid på traditionelle nyhedsmedier som avis og radio og bruger mere tid på tv og internet.
Det mener blandt andre Søren Schultz Hansen, ekstern lektor ved Copenhagen Business School og forfatter til bogen “Årgang 2012 – Socialliv og samvær i en tid med nye medier”.
– Tem Frank Andersens blog, 06. maj 2011.
I 1960’erne udgav den canadiske medieforsker sine tanker og værker omkring et moderne mediesamfund lige på grænsen til den tid, hvor første generation af hjemmecomputeren gjorde sit indtog i hverdagen. For Marshall Herbert McLuhan markerede dette en indtræden i en elektronisk kultur, der fundamentalt set ville ændre måderne, som mennesker omgås hinanden på. McLuhan indleder et af sine værker på denne måde:
”I den elektriske tidsalder hvor vores centralnervesystem teknologisk udvides så det involverer os med hele menneskeheden og omslutter menneskeheden i os, deltager vi nødvendigvis i dybden af hver af vores handlingers følger. Det er ikke længere muligt at anlægge den bogligt uddannede vesterlændings fjerne og løsrevne rolle.
“Forældre kan skade børn ved at kræve mobilen lagt væk”
– DR P1 Morgen, 30. april, 2011 (ligger ikke længere online).
Børn og unge slipper nødigt deres mobiltelefoner af syne. Det bekymrer ofte deres forældre, som kræver personligt nærvær uden SMS’er – for eksempel under aftensmaden.
Men det grænser til overgreb mod de unge.
– Politiken 29. april 2011 af Poul Aarøe Pedersen.
Vil man vide, hvordan børn og unge har det med nye medier, kan man med stor fordel læse ‘ Årgang 2012’.
Man kan blive skræmt fra vid og sans, tænker anmelderen. Men det er der ingen grund til, mener forfatteren til en ny bog om den generation, der er flasket op med nye medier.
Man kan hurtigt komme til at sidde tilbage som et reaktionært røvhul, når den fagre nye medieverden pludselig banker på. Man behøver i hvert fald ikke være langt oppe i årene, før man mentalt er helt afkoblet de hverdagsrutiner og måder at tænke på, som en ny generation af mobile netbrugere er konfigureret med fra fødslen.
“Dit offentlige privatliv”
– DR P1, Agenda, 23. april, 2011 (ligger ikke længere online).
Vejen til at offentliggøre sig selv er blevet kortere. Den helt afgørende forskel er at vi er gået fra analoge til digitale medier. – Vi kommer fra en situation med de analoge medier, hvor det var besværligt at offentliggøre sig selv, til en situation med digitale medier, hvor det er besværligt ikke at offentliggøre sig selv. Vores privatliv bliver helt automatisk offentliggjort, hvis vi ikke gør noget særligt for at forhindre det.
– Bogblogger, 18. april, 2011 af Morten Kidal.
Søren Schultz Hansen, der både er lektor på CBS og digital chef på et større reklamebureau, har skrevet en fin og tankevækkende bog om unges medieforbrug. Bogen bygger bl.a. på dybdegående interviews med 48 unge fra 1994 og 8 voksne mellem 30 og 50 år.
Når årgang 1994 er særlig interessant, skyldes det, at det er her internettet fandt sin nuværende form. Og i 2012 bliver de unge 18 år. Dermed er de i juridisk forstand voksne, og de første myndige, som hele deres liv har været omgivet af de mange interaktive medier. Forfatteren kalder aldersgruppen ”digitale indfødte”. Vi andre, der har lidt flere år på bagen, betegnes som ”digitale indvandrere”.
– Folkeskolen, 11. april 2011 af Ning de Coninck-Smith.
De danner deres identitet digitalt – men mangler i den grad digital dannelse.
Der er bøger, jeg gerne selv ville have skrevet. “Årgang 2012”, om den første elevårgang, som ikke har kendt en verden uden www, er en af dem, fordi den ligefremt formidler et nyt billede af børn og unges brug af nettet. Så sent som i Skolebørnsundersøgelsen 2010 fra april sidste år hed det, at danske børn “visner” bag skærmen. Underforstået: Der findes en virkelig verden, som er mere livskraftig end nettets parallelunivers af sociale platforme og digitale dialoger.
– Information, 8. april 2011 af Henning Due.
Det er livet, de lever på nettet, men deres forældre ser kun en skærm, der forstyrrer. Det mener forfatteren til en ny bog om de unge – men de unge, Information har mødt, er ikke enige.
Tidligere presseklip
– Kommagasinet nr. 23, juni 2007 (ikke tilgængelig online – men ligger på Kforums hjemmeside).
Det medierede liv er hastigt i gang med at overhale det fysiske liv som det mest virkelige og mest naturlige, og det har allerede fået vidtgående konsekvenser for den måde vi opfatter virkeligheden, den måde vi får anerkendelse og danner identitet, og den måde vi er sammen med hinanden på. Samtidig skaber det medierede liv helt nye betingelser for hvordan professionelle kommunikatører og markedsføringsfolk skal tænke strategi.
Anmeldelse af min første bog: “Fra massekommunikation til samtale”
– i Børsen, 7. Ferbuar 2007 af Timme Bisgaard Munk (ikke tilgængelig online).
Forfatteren bag er Søren Schultz Hansen. En mangeårig konsulent i internetbureauet Framfab med en humanistisk baggrund fra RUC. En modig herre, som ikke er bange for at drage drastiske konklusioner, og som med stor naturlighed henviser til medievidenskabens sværeste filosoffer. Hatten af for modet, som, når det lykkes, har en originalitet og friskhed, som man skal helt tilbage til McLuhan for at se magen til. Sjovt og originalt er det for eksempel, når Schultz Hansen med stort overskud taler om den eksploderede brandingstrategi, hvor dialog har afløst kontrol og designmanualer. Her kommer hans mange års erfaringer fra Framfab i flot samtale med de store mediefilosoffer. En samtale, som kommer med noget nyt, fordi Schultz Hansen kan trække både på erfaringer fra Framfabs imponerende kundeliste og en indlæst forståelse af nøgleteorier om internettet. En dobbelt position, som få har, og dermed dobbelt indsigt – hvad der er bogens egentlige scoop.”
– Kommunikationsforum, 4. januar, 2007 af Peter Svarre.
Enhver, der arbejder i reklame- eller kommunikationsbranchen, må efterhånden have fornemmet, at forandringens vinde blæser over landet. Internettet og de nye interaktive medier er ikke nye fænomener, men efter i ti år at have gået rundt om den varme grød har branchen nu forstået, at det er ”do or die”.