Bøger om unge digitale indfødte og Generation Z
Unge stemmer i det digitale demokrati
Hvilke medier er de vigtigste for unges demokratiske viden? Hvordan engagerer man en 18-årig førstegangsvælger? Hvad betyder det for den demokratiske samtale, når den foregår via de sociale medier? Det er nogle af de spørgsmål, den seneste af mine bøger om unge digitale indfødte og Generation Z svarer på.
Det danske demokratiske fællesskab står over for udfordringer med de digitale medier og en voksende forståelseskløft mellem generationerne. Bogen tager disse udfordringer op og undersøger, hvordan vi kan håndtere dem. Gennem indsigt i de unges adfærd og engagement kvalificerer bogen debatten om demokratiet i en digital verden.
Læs mere om bogens emne i disse kronikker: “De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati” (Altinget 28. august 2023) eller “Jeg er bekymret over de unges ureflekterede godtroenhed og naive tillid til politikernes kommunikation” (Politiken 5. juli 2023)
Digitaliseringens paradokser
En inspirerende fortælling om den digitale transformations udfordringer og muligheder, baseret på konkrete erfaringer ude hos virkelighedens virksomheder. Bogen handler om organisation, strategi og om ledelse af unge digitale indfødte og Generation Z, og hvordan den digitale verden påvirker virksomhederne på disse forskellige niveauer. Bogen blev udråbt som en af 2017 bedste ledelsesbøger og høstede fem stjerner i Dagbladet Børsen.
Bliv introduceret for nogle af bogens cases her: “Det digitale demokrati ændrer politikernes rolle” (om Aaalborg Kommune), “Gør dine medarbejdere attraktive for andre virksomheder” (Om EY) og “Sådan ser det ud, når man disrupter sig selv” (om B&O)
Digitale indfødte på job
Nye normer for nærvær, åbenhed og anerkendelse er på spil, når digitale indfødte går på job. Med eksempler fra empiriske studier beskriver bogen, hvad du skal gøre. I min bog om ledelse og motivation af unge digitale indfødte på job introducerer jeg nye begreber som ’tiltideværelse’, ‘GPS-ledelse’ og ‘De Fire K’er’ som ramme for en ny forståelse af Generation Z.
Læs mere om bogens emne i denne kronik: “Tag godt imod de unge medarbejdere fra Generation Z”
Årgang 2012
Hvad betyder nettet, sociale- og mobile medier for børns sociale liv nu og i fremtiden? Hvordan navigerer de, og hvad kendetegner deres digitale samvær? “Årgang 2012” er den første af mine bøger om unge digitale indfødte og Generation Z, baseret på omfattende empiri blandt de første teenagere, som også er digitale indfødte. Dem man senere begyndte at kalde Generation Z.
Fra massekommunikation…
Bogen diskuterer, hvad overgangen fra envejskommunikation til digital dialog betyder for de strategier, vi anvender i den professionelle kommunikation.
Digitaliseringens paradokser
12 virksomheders erfaringer med hastig forandring
Djøf Forlag, 2017
Bogen er den første, der med afsæt i 12 konkrete virksomhedscases, dagligdags erfaringer og eksempler fra velkendte danske virksomheder viser, hvordan ledere arbejder med og reflekterer over digitaliseringens mest presserende spørgsmål.
En af årets bedste ledelsesbøger: “Vi kommer helt ind under huden på den på den konkrete virkelighed, som både topchefer og medarbejdere kæmper med til dagligt. Fem stjerner.”
Børsen
Digitale indfødte på job
Gyldendal, 2015
Nye normer for nærvær, åbenhed og anerkendelse er på spil, når digitale indfødte går på job. Hvis du reagerer med rynkede bryn, risikerer du konflikter på kontoret, men hvis du skaber de rette rammer, får du innovative vidensarbejdere. Tag godt imod digitale indfødte på job!
“De digitalt indfødte vil ikke have fysisk nærvær, men »frekvent nuvær«. Slå den!”.
Berlingske
Årgang 2012
Socialliv og samvær i en tid med nye medier
Informations Forlag, 2011
Hvad betyder internettet og de mobile medier for vores børns sociale liv nu og i den nære fremtid? Hvordan kan vi som voksne blive klogere på deres brug af medierne? I den første af sine bøger om unge digitale indfødte og Generation Z har Søren Schultz Hansen fulgt de unge, som bliver 18 år i 2012, på nettet, i familien og med vennerne.
“Vil man vide, hvordan børn og unge har det med nye medier, kan man med stor fordel læse Årgang 2012”.
Politiken
Fra massekommunikation til samtale
Otte essays om strategi og kommunikation i netværkssamfundet
Forlaget Markedsføring, 2006
Bogen består af otte essay, som dels beskriver og analyserer forskellige aspekter af udviklingen, dels forsøger at give nogle forsigtige forslag til de strategier og løsninger, man bør overveje, når mam kommunikerer i netværkssamfundet.
“Hatten af for modet, som, når det lykkes, har en originalitet og friskhed, som man skal helt tilbage til McLuhan for at se magen til”.
Børsen